Na každoročním festivalu BMW Motorrad Days se tentokrát za presscentrem skrývalo několik motocyklů připravených pro novináře. A jen co jsem zahlédl povědomou bílozelenou kombinaci elektrického maxiskútru C evolution, byl plán na sobotní odpoledne jasný. Během hodinové projížďky (víc se v tom vedru stejně nedalo vydržet) po centru Garmisch-Paterkirchenu i okolních horských silničkách jsem měl možnost odzkoušet finální produkční verzi tohoto výjimečného stroje.
Už před pár lety jsem si na stejném místě vyzkoušel funkční prototyp C evolution a logicky mě zajímalo, jak moc se změnil po cestě dnešní k produkční verzi prodávané na západních trzích. A můžu potvrdit, že hodně! Dnes sedím na dokonale odladěném stroji, na který může být značka BMW hrdá a jen těžko mu lze něco vytknout – snad jedině hodně vysoké ceny (v přepočtu přibližně 400 tis korun), kvůli které se s ním zatím nepočítá pro český trh.
Po zaklapnutí stojánku a stisku tlačítka startéru se ozve pípnutí a na barevném TFT panelu připomínajícím spíš tablet než přístrojovku napíše nápis Ready… a stále je úplné ticho, jak na pouti na elektrických autíčkách, než maník vybere žetony a pustí do trolejí proud. Pak ale vezmete za plynovou rukojeť a C-evolution se plynule katapultuje dopředu. Ta kombinace tichoučkého elektromotoru a obrovského točivého momentu mě vždycky dostane. Ve městě i v prvních zatáčkách nad Garmischem si neustále užívám toho obrovského náporu síly, kterou jsem si z našeho Temelína „přelil“ do baterií tvořících kostru celého skútru.
Špičkový výkon 48 koní je hodně slušná hodnota, ale je zkrocená omezovačem rychlosti na maximum 120 km/h. Ovšem když se na zadní kolo pomocí zapouzdřeného řetězu přenese 72 Nm krouťáku elektromotoru, jde o úplně nový zážitek, který ve světě klasických skútrů a motocyklů prostě nezažijete. Obří a naprosto tichoučký zátah je tu prostě pořád stejný a pořád stejně masivní a nepolevuje od rozjezdu až do stovky, bez jediného výkyvu. Hodnoty akcelerace 0-50 km/h za 2,7s a do 100 km/h za 6,2s hovoří samy za sebe!
Proto je dobře, že je ve finální verzi nasazena i kontrola trakce. Když najedete na silnici poprášenou pískem a otočíte plynem, elektronika okamžitě ubere již při prvním náznaku prokluzu zadního kola. Když si vyzkoušíte rychlou reakci kontroly trakce, máte pak dost důvěry k tomu, abyste mohli pořádně brát za plyn již na výjezdu ze zatáčky. Vítaným doplňkem je i ABS, protože BMW C evolution má kvůli bateriím stále pár kilo navíc, i když 265 kg provozní hmotnosti už je vcelku přijatelná hodnota srovnatelná s ostatními maxiskútry. Brzdy mají razantní nástup a dobře sekundují razantním rozjezdům.
Hlavní zlepšení proti prvnímu prototypu je znát v oblasti ovladatelnosti a odpružení. Dnes testovaný skútr se snadno vodí mezi překážkami v malé i vysoké rychlosti, a přestože je vyšší hmotnost znát, odpružení i pevní řízení ji v pohodě zvládají krotit. Také na hrbolech už skútr neskáče, ale vzorně je přefiltruje díky nově dimenzovanému odpružení a lehkému zadnímu kolu. Na rozdíl od většiny skútrů totiž na zadním kole neleží neodpružená váha variátoru a motoru, výkon se sem přenáší po vzoru benzínových maxiskútrů BMW zapouzdřeným řetězem. Hmotnost skútru se hned po rozjezdu díky hodně nízko posazenému těžišti stává vaším přítelem a usnadňuje vodění skútru do zatáček a dokonce i kličkování po městě.
Dojezd 100 km v případě BMW není jen marketingová hodnota, které v reálném světě nelze dosáhnout. Bateriové moduly společně využívané i elektromobilem BMW i3 lze nabíjet i z bežné zásuvky a z prázdného stavu je nabijete na 80 % za dvě a čtvrt hodiny. Skútr vyhrazený novinářům vydržel jezdit celý den jen s jednou pauzou na nabíjení, což zhruba odpovídá udávanému nájezdu. Dosáhnout lze ještě vyšší hodnoty, pokud zvolíte spořivý režim, zapomenete na brzdy a budete důsledně využívat rekuperaci. Volit můžete režimy Road, Sail, Dynamic a Eco pro podle toho, jak moc chcete využívat brzdný účinek motoru a jak moc chcete jen „na dojezd“ nebo naopak „na výkon“.
Ještě před vrácením skútru si na levém řídítku mačkám režim „R“ – a není to ani Rain ani Race, je to… Reverse, tedy couvání. A už si to pomalu šinu pozadu a snažím se udržet rovnováhu. A není to vůbec jednoduché, během vystoupení se to snažil nacvičit i Chris Pfeiffer, jak se můžete podívat na videu níže.
Chris Pfeiffer a BMW C evolution
Autor: FilipT, foto: autor, BMW