Benelli New 49 x

Letos prožívá velkolepý návrat na náš trh značka Benelli, která samozřejmě nemohla uniknout našemu hledáčku. Začali jsme pěkně popořadě u sportovní padesátky New.

Skútr jednoznačně cílí na mladé jezdce, kterým rozhodně má co nabídnout. Sportovní design se Italům tradičně podvedl. Vzhled je kompaktní se spoustou zajímavých detailů, které jen dotváří celek stroje. Pěkně řešené jsou stupačky pro spolujezdce, které dobře vypadají, ale i dobře fungují a poskytují dostatečnou oporu. Pěkně také vypadá kapotáž, která volně přechází do sedla a utváří kompaktní dojem ze stroje.


O pohon se stará dvoutaktní jednoválec, který v základním nastavení poskytuje slušných 2,5 kW. To bohatě stačí na dosáhnutí maximální rachlosti 45 km/hod., která je třeba pro řízení s řidičským oprávněním AM, tedy od patnácti let. Výhodou dvoutaktu je možnost relativně levného a efektivního ladění, už samotné otevření sériového motoru poskytne celkem zajímavé jízdní výkony, ale o tom později.


Co za řídítky překvapí je velikost skútru, i vyšší postavy se na něj celkem bez problémů vejdou. Příjemný je i podsedlový prostor, který nejen díky dvanáctipalcovým kolům pojme otevřenou přilbu. Na kapotáži pod řídítky jsou navíc dvě schránky, které pojmou třeba doklady, nebo mobil. Pěkně zpracovaná je i palubní deska, která má nejen pěkný design, ale je i dobře čitelná a zpracovaná.


Za řídítky

Posaz na skútru je i pro vyšší postavy velice příjemný, skútr je na svůj objem celkem velký, sedlo dost prostorné a i místo pro nohy se najde. Řidítka jsou sportovně sklopená směrem vzad. Start dvoutaktu je jednoduchý, ať už použijete nožní páku, nebo elektrický startér. Motor má samozřejmě mixážní zařízení, takže olej doléváte zvlášť a tankujete jen benzín.

Rozjezd je typicky dvoutaktní, motoru se líbí otáčky a skútr se rozjíždí až když je motor pořádně roztočený. Do třicítky motor zatahuje opravdu razantně a drží krok i s většími objemy, pak už to jde pomaleji, ale padesátky dosáhnete celkem záhy. Na maximálku, která je na rovině nějakých 65 km/hod. Už musíte skútr trochu přemlouvat. I tak je to na padesátku velice slušné.

Dobrému motoru více než zdatně sekunduje podvozek, který je předimenzovaný a určitě by zvládl i větší objem. Rám je tuhý za všech okolností a skútru se líbí jak utažené vracečky, tak i v táhlých zatáčkách. I přes malá kola tlumiče zdatně pobírají nerovnosti, ovšem samozřejmě v mezích malého lehkého skútru, pohodlí Silverwingu nečekejte. Tvrdší je i sedlo, které se jen tak neprosedí, neklouže a má příjemnou ergonomii.

Při sportovní jízdě jsou samozřejmě třeba i adekvátní brzdy. Benelli má dvě kotoučové, které bohatě stačí na zpomalení a zastavení sto kilo vážícího skútru. Mají navíc dobré dávkování, takže jezdec dobře cítí, kdy by se mu mělo zablokovat některé z kol.

Benelli přináší na český trh svěží italský vítr, zajímavý design a stroje, které mají svou osobitost a kvalitu za rozumné peníze. Importér navíc připravil dobrou servisní i dealerskou síť, která by měla napravit dřívější nelichotivou pověst, kterou způsobili prodejci u nás.


Technické údaje


Autor: Matěj Oliva, Foto: Filip Tichý