Benelli Macis – originál každým coulem

Jestli hledáte dostupnou stopětadvacítku, která zaujme originálním designem, slavnou značkou, jízdními vlastnostmi, ale i speciálním zvukem, pak čtěte dál. Na sklonku podzimu jsme totiž ještě stihli redakční test modelu Macis.

První věc, kterou u tohoto skútru prostě musí každý zhodnotit, je originální design. Ten Italové umí a přestože se značka Benelli spojila s čínským koncernem Qianjiang a skútr se vyrábí v čínských továrnách, návrháři očividně zůstali v Itálii! Kombinace předního světla krytého průhlednou částí kapotáže a sportovního štítku před přístroji je prostě hodně povedená, stejně jako protáhlé zadní světlo, také kryté širokým čirým plexi.

A zajímavý je i pohled z boku, který vedle vysokých 16palcových kol ukazuje zajímavě poskládané boční kryty motoru a variátoru. Technickou ale i funkční lahůdkou je pak výfuk vyvedený dolů pod kryt zadní kyvky. No a kulaté logo Benelli na boku stroje už je jen taková třešnička na dortu! Důraz na každý detail potvrzuje i protažený zadní nosič s madly spolujezdce, který ladí s tvarem zadního světla. A to není všechno, pochvalu si zaslouží i sportovní litá kola, za která by se nemusel stydět ani žádný italský supersport.

Abychom jen nechválili – z pohledu jezdce to trošku narušuje přístrojovka s divokou stupnicí tachometru. Je sice také originální, ale působí trošku levně, Macis by si zasloužil stylovější a sportovnější grafiku. Námi testovaný skútr byl dovybaven ještě malým kufrem v barvě stroje, který slouží k odložení přilby. Ta se totiž nevejde pod sedlo, tam je kvůli velkým kolům jen menší úložný prostor.

Z jízdní pozice na Macisu budou nadšení všichni jezdci vyšších postav – konečně stopětadvacítka pro nás dlouhány! Nabízí vyšší sedlo 800 mm nad zemí, příjemný úhel nohou i rovnou podlážku se spoustou místa pro chodidla ale i tašku s nákupem. Na druhou stranu menší řidiči by mohli mít problém s jistým došlápnutím na zem. Sedlo je potažené příjemným materiálem, na kterém hlavně řidič při brzdění neklouže.

Po nastartování a rozjezdu se ozývá hodně zajímavý zvuk. Koncovka výfuku spojená s krytem variátoru poskytuje perfektní kulisu a prozradí každý výbuch ve válci krásným zaduněním, takže ve výsledku máte pocit, že jedete na velkém jednoválcovém enduru. Dvouventilový jednoválec 124,6 ccm je vodou chlazený a měl jsem z něj díky povedenému výfuku pocit, že pracuje v nízkých otáčkách. Ale je to jen subjektivní dojem, maximální výkon 12,1 koní dosahuje v pásmu 8500 ot/min, což je pro tuto objemovou třídu standardní.

Motor je sympatický tahoun se svižným zrychlením až do 80 km/h. Dál už to stoupá pomaleji a maximálka je někde kolem 110 km/h na tachometru. Spotřeba 3,4 L/100 km odpovídá výkonům a také nepatrně vyšší hmotnosti 130 kg suché váhy. Ve vyšších rychlostech se trochu projeví užší stavba skútru – testovali jsme za mrazivého podzimu a za městem nám trochu víc foukalo na kolena, než jsme u skútrů zvyklí. Na druhou stranu štíhlý skútr oceníte ve městě při proplétání mezi auty, a to je asi přeci jen důležitější.

Velká 16palcová kola jsou zaručený recept, jak zajistit perfektní ovladatelnost a dobré jízdní vlastnosti v zatáčkách a vyšší rychlosti – vždyť na tom je založena celá sláva nejprodávanějšího skútrů v Itálii a Španělsku – řady SH od Hondy. A funguje to i v případě Benelli Macis, skútr má intuitivní a přesné ovládání a v pohodě se s ním skamarádí i začátečník. Jisté vedení stopy v zatáčkách ale i na rovině při maximální rychlosti si zaslouží pochvalu, stejně jako kotoučové brzdy vepředu i vzadu. Ty mají pomalejší nástup, takže tolik nehrozí zablokování kola, ale při krizovém brzdění a větším tlaku na páčku předvedou slušný brzdný účinek a zachrání každou situaci.

Praktickou stránku kromě ploché podlahy podporují ještě boční i centrální stojan, zrcátka s dobrým výhledem dozadu, schránka před koleny jezdce, dva zadní tlumiče po stranách a slušný komfort i pro spolujezdce, pro kterého jsou připraveny výklopné stupačky. A jaký je výsledný dojem? Benelli Macis je zajímavý a v každém ohledu výjimečný kousek, který nezapře italskou designovou školu. Dobré jízdní vlastnosti doprovází špičkový zvuk i dobrá užitná hodnota a pokud jste vyšší postavy a není pro vás hlavním parametrem místo pod sedlem, pak tu máte perfektního adepta do vaší garáže.

Technické údaje a aktuální cenu najdete pod tímto odkazem.

Autor: FilipT, foto: autor