Doby, kdy byla pětistovka velký skútr, jsou už dávno pryč a pod kapoty maxiskútrů se dostávají čím dál větší a silnější agregáty. Na špičce je od letoška Aprilia, která oprášila koncernovou techniku z Gilery a oblékla jí do atraktivního designu superbiku RSV. A výsledek stojí za to.
S novinkou jsme se už seznámili při krátkém testu. Od té doby je skútr zajetý a hlavně dostal laděnou koncovku Arrow, která nejenže dodala dvouválci krásný zvuk, ale přidává motoru i silné pásmo spodních a středních otáček. K tomu ale později. K designu není moc co dodávat. Přední maska je totožná se superbikem RSV a skútru rozhodně sluší. Stejné je to i s ostatními částmi stroje a já osobně jsem na skútru nenašel část, která by se mi nelíbila.
Na skútru je hodně vidět, že se jedná především o sportovní náčiní pro radost, spíše než o praktický stroj. Před řidičem zcela chybí schránky na drobnosti, doklady nebo mobil. Pod sedačkou sice najdeme zásuvku, světlo a hydraulickou vzpěru, místa tu je ale zhruba stejně jako u stopětadvacítek. Podsedlový prostor je navíc „vytápěný“ motorem, který je umístěný zhruba pod sedačkou řidiče. Celý stroj je velice kvalitně zpracovaný, jak jsme u Aprilie zvyklí, jediné, co mě trochu zaskočilo byl zbělalý plast v podsedlovém prostoru. Vypadal, jako by do něj pár dní pršelo, kdo ví, na jiném kusu se tato vada neobjevila.
Přes své sportovní zaměření je Aprilie velice pohodlná jak pro jezdce, tak i pro spolujezdce, který si chválí velká madla a prostorné sedlo. Pro řidiče je tu dostatek místa na nohy, které můžete opřít na hliníkové plotny ve dvou polohách. Řidítka jsou o něco níž, než jsme zvyklí u maxiskútrů, ale rozhodně to není nepohodlné, máte navíc daleko lepší odezvu od řízení. U ovladačů není co řešit, vše je při ruce, včetně parkovací brzdy, SRV bohužel ještě nemá stejný systém jako X10, tedy zabrzdění při vyklopení stojánku.
Chce jet
Po startu skútr vydává zvuk, který se prostě nemůže nelíbit a značí agresi. Rozjezd sice zdánlivě není nijak svižný, ale při pohledu na tachometr najednou zjistíte, že jste na stovce a ani o tom nevíte. V přímé jízdě je skútr naprosto stabilní až do rychlostí daleko za hranicemi české legislativy. Stinnou stránkou je, že se s Aprilií hodně špatně jezdí pomalu. Celý stroj je koncipovaný tak, že začíná fungovat, až když s ním jedete trochu agresivně, na nějaké bublání v nízkých otáčkách zapomeňte. Podvozek je velice precizní, ale přeci jen se mu více líbí rychlé zatáčky, než obracení do pravého úhlu, kde má tendenci zavírat řídítka. Průjezdy zatáčkou s SRV chtějí trochu cviku. Nesmíte se bát náklonu a skútr vás odmění přesnou, rychlou a hodně emotivní jízdou.
Motor má dost síly v každém režimu a není problém kdykoliv pružně a hlavně efektivně zrychlit, například při najíždění na dálnici nebo předjíždění. Maximálka skútru je okolo 220 km/hod, takže rezerva je opravdu velká. Příjemné také je, že v podstatě stejnou dynamiku si užijete i se spolujezdcem, o kterém téměř nevíte. O bezpečné zpomalení se starají brzdy Brembo. Ty svou práci odvádí dobře, ale trochu jim chybí agresivnější nástup, který by se mi ke sportovnímu stroji hodil. Náš předváděcí stroj byl prost elektronické kontroly trakce a ABS, což mě osobně vyhovovalo, tyto systémy je ale možné také objednat.
SRV rozhodně není skútr v původním smyslu vozidla pro levnou a praktickou dopravu. Jde tu čistě o požitek z jízdy, který vám SRV dopřeje plnými doušky. Motor o výkonu 76 koní s dobře naladěným variátorem, širokými pneumatikami a výborným podvozkem jsou zárukou hodně zábavného svezení, které i z jinak slušných řidičů udělá pány jakékoliv silnice od dálnice, až po zakroucené okresky. Jen město není úplně tím pravým teritoriem pro velký a těžký stroj. Spotřeba okolo šesti litrů také rozhodně není argumentem pro šetřílky.
Technické údaje
Video
Autor: skutrmania.cz