Aprilia SRV 850 – první svezení

Vezmete za plyn a ono vás to ze světa skútrů odpálí do světa dragsterů. Stačilo v názvu RSV prohodila dvě písmena a vzniklo SRV, které se tváří stejně sportovně jako superbikový vzor.

Jen co byla Aprilia SRV 850 zajetá, už jsme přešlapovali u importéra značky Aprilia, společnosti ASpirit, abychom ještě před letním redakčním testem vytáhli tento maxiskútr aspoň na půl dne na seznamovací projížďku. A stálo to opravdu za to!

Tenhle maxiskútr by si do označení zasloužil ještě jedno „maxi“. Zepředu vás přivítá agresivním designem převzatým z poslední generace superbiků Aprilia, zezadu zase poznáte nádherný zadek se svítilnou z Dorsodura. Italská škola nezklamala a tomuhle sexy designu opravdu nelze vytknout ani to nejmenší.

Jak nasednete, zjistíte, že něco tak obrovského jste ještě nekočírovali. Uvnitř se skrývá mohutný osmiventilový dvouválec, ovšem na rozdíl od konkurence využívající řaďáky je tento dvouválec vidlicový, tedy „do Vé“ s úhlem válců 90 stupňů. Kvůli tomuto uspořádání je ale těžiště o něco výše a už při stání vás zarazí mohutná váha jinak nízkého a širokého stroje (249 kg suché váhy). Manipulace na místě chce trochu opatrnosti, s tímhle strojem opravdu nelze zacházet jako s běžným skútrem. Menší náklon na stranu při tlačení z garáže a rázem budete mít plné ruce práce, aby vás tenhle kanón nepřevážil.

Po nastartování se ozve to hlavní, kvůli čemu si tahle mašina získá většinu svých zákazníků. Místo sterilního skútrového vrčení se zazní nádherné dunění velkoobjemového véčkového dvouválce. Na křižovatkách si budete alespoň jemně povrkávat plynem ještě pod záběrem variátoru, abyste si tu nádheru užili…

A stejný požitek se dostaví při rozjezdu, kdy Aprilia SRV 850 s hlubokým zařváním vyrazí dopředu. První záběr je nastavený dostatečně energicky, abyste bez problémů ujeli všem autům i většině motorek. Elektronicky řízený variátor ale pustí plný krouťák 76,4 Nm na zadní kolo až zhruba od 40 km/h, to aby rozjezdy zvládli i opatrnější jezdci a nehrozilo proklouznutí zadku či odlehčování předního kola. Později v létě by měla přijít na trh verze s ABS a systémem kontroly trakce ASR, uvidíme, zda bude nastavěná ještě na razantnější rozjezdy?

Od 40 km/h se pak dějí neuvěřitelné věci. Vezmete za plyn a máte dojem, že jste se skútru přestoupili na dragster, jak vás to zatáhne na ruce. Ručička tachometru se umí dostat s nuly na stovku za pět sekund. To je hodnota, kterou zvládne málokteré sportovní auto! Mezi skútry udrží krok jen málokdo – stejný čas má třeba BMW C600 Sport. Ovšem když se silnice trochu narovná, nemá šanci opravdu nikdo. Ten pocit, když za to vezmete ve sto dvaceti a SRV s katapultovým zrychlením zmizí ostatním z dohledu a vytlačí ručičku tachometru až ke dvoustovce, opravdu stojí za to! A to vše se navíc díky pružnému uložení motoru obejde ve z vibrací.

Nadupaný velkoobjemový dvouválec umí také příjemně brzdit motorem, takže ani ve městě nemusíte stále sahat po brzdách. Právě brzdy ve spojení s trochu slabším předním odpružením občas působily trochu váhavě a třeba při dobrzďovaní na nerovném povrchu jsem trochu postrádal ABS, které bude v nabídce až za pár měsíců. Hmotnost celého stroje umí na větších hrbolech trochu natřást jezdce, ale skútr zůstává stabilní a čitelný. Za to vděčí hlavně klasickému „motocyklovému“ zavěšení zadního kola a přenosem výkonu pomocí řetězu, takže na zadním kole není neodpružená váha motoru a variátoru.

V táhlých zatáčkách se dá s SRV díky dostatečně tuhému trubkovému rámu jet docela svižné tempo, jak ale dojedete k utaženým zákrutám nebo nedejbože serpentinám a vracečkám přes nohu, budete muset hodně zvolnit. to samé platí pro proplétání třeba stojící kolonou aut – jde to v pohodě, ale zapomeňte na akrobacii lehkých skútrů. Tahle mašina je pořádně široká a dává najevo svoji váhu.

Po praktické stránce SRV nabízí podsedlový prostor pro integrální přilbu i s osvětlením a elektrickou zásuvkoumm, komfortní pohodlí i pro spolujezdce a plexištít, který na první pohled vypadá dost nízký, ale na dálnici překvapivě slušně funguje, i když nad 130 km/h už je nutné se pořádně přikrčit. Naopak z pohledu skútraře je nepraktický zadní řetěz, který bude muset majitel občas namazat a občas jej dopínat.

Už se těším na delší redakční test, kdy SRV 850 vytáhneme na nějaký delší výlet za hranice a podíváme se na pohodlí při delších cestách, spotřebu i další vlastnosti, které za pár hodin za městem nepoznáte. Aprilii se každopádně podařilo úspěšně převzít model GP800 od Gilery, modernizovat jej a upravit pro dnešní dobu a dokázat, že i ve světě skútrů můžou být úspěšné i modely zaměřené výhradně na požitek z jízdy a výkonu.

Autor: FilipT, foto: Matěj Oliva