Aprilia SR Max 300

Půl dne v sedle nového maxiskútru od Aprilie nám naznačilo, o čem tahle červená kráska bude. Mezi lehký odkrytý model Sportcity Cube 300 a už trochu stárnoucí maxitourer Atlantic 300 se vklínil zajímavý stroj, který hraje na sportovní strunu i na cestovní vlnu.

Milovníci italských skútrů v nové Aprilce samozřejmě rychle odhalí model ze stejné koncernové stáje – Gilera Nexus, jeden z nejpovedenějších a nejprodávanějších sportovních cesťáků všech dob, který je ovšem vedle motorizací 125 a 300 Aprilie v nabídce i jako půllitr (že bychom se v budoucnu dočkali třeba i litrového Maxe?). Aprilia SR Max 300 se od Gilery liší jen minimálně, v podstatě pouze jinam naladěným odpružením a hlavně designem. To ale podrobněji probereme až v připravovaném redakčním testu. Právě design je hlavní zbraní téhle Aprilky, kvůli kterému jí možná dá řada zájemců přednost před Gilerou nabízenou za přibližně stejnou cenu 110-115 tis. Agresivní design totiž navazuje na tvary a lakování loňského vítěze mistrovství světa superbajků, Aprilie RSV4.

První dojem z osedlání třístovky Nexuse ve službách Aprilie je hodně vysoké sedlo a odlišný posaz. Většina maxiskútrů střední třídy volí kvůli těžišti nižší sedlo a nohy i ruce vystrčené před sebe. SR Max ale nabídne nohy pohodlně položené pod sebou a ruce jen mírně natažené před sebe. Pocit výšky pak provází i jízdu po městě, kdy máte ještě o dost lepší přehled o provozu než u obdobných skútrů.

Krásně barevně zkombinované sedlo potěší dlouhou částí řidiče i opěrkou beder tvořenou schodem před sedlem spolujezdce. Jako lahůdka na vás čekají nastavitelné průduchy topení na nohy – sice jsme je teď v létě nevyužili, ale v Gileráckých diskuzích si je majitelé při podzimních jízdách dost pochvalují. Pohodlí doplňuje pěkný plexištít s možností nastavení do tří poloh podle výšky jezdce, ovšem pouze pomocí nářadí.

Ryze sportovní přístrojovka potěší klasickými analogovými budíky, na druhou stranu kontrolky jsou trochu rozházené mezi hrazdičku řídítek a horní část přístrojovky, na to je třeba si trochu zvyknout. Příjemně překvapila relativně malá zrcátka, ve kterých je přitom ve městě perfektní přehled.

Dojmy z první jízdy nám trochu narušila jen přední brzda, která u sotva zajetého stroje ještě neměla ten správný grip, jinak ale stroj potvrdil výbornou pověst konstrukce řady Nexus. Čtyřventilový jednoválec QUASAR o objemu 278 ccm, samozřejmě se vstřikováním a vodním chlazením, je zárukou svižných rozjezdů. 22 koní zase stačí na maximální rychlosti kolem 130 km/h, přitom máte ve městě kdykoli k dispozici mohutný zátah, který vás dostane z každé zapeklité situace. Důstojný hluboký zvuk dává najevo, že tady nejede žádná uječená stopětadváca, ale něco Maxi…

Kombinace velkých kol 120/70-15″ vepředu a a 160/60-14″vzadu a kvalitního odpružení výborně pohlcuje díry i větší nerovnosti. Do řídítek nedostanete prakticky žádné rány, do sedla jen něco málo. V zatáčkách pak SR Max působí dojmem, že se mu do náklonu moc nechce, ale to je spíš dáno ležérní jízdní polohou. Když přijde na věc, skútr se tam ochotně sklopí a v průjezdu dává příkladnou jistotu a stabilitu a nenechá se ničím rozhodit. Kličkování ve městě je s vysokým strojem a velkými koly méně obratné než u skútrů obutých do dvanáctek, ale jízda v koloně mezi pruhy nebyla problém.

Ze svezení na Aprilii SR Max 300 si tedy odnáším dojem výborného stroje s osvědčenou historií modelu Nexus, navíc v opravdu lákavých barvách Aprilie. Výborně by se hodil do garáže vedle RSV4 nebo nového Tuona!


Autor: FilipT, foto: Matěj Oliva