Aprilia SR MAX 125ie, velký sportovec s malým motorem

Hodně povedená třístovka SR Max od Aprilie přišla kvůli stopětadvacítkové legislativě na trh také s menším motorem a tato kombinace nabízí hodně předností. Jaké byly dojmy z redakčního testu?

Konstruktéři v koncernu Piaggio umí opravdu dobře využít povedené modely, takže úspěch modelu Gilera Nexus pomocí změny designu napřed přetavili do Aprilia SR MAX 300, aby nakonec přidali ještě verzi s motorem 125ie. Krásný sportovní design navazuje na závodní pověst značky Aprilia a v rámci modernizace se navíc ještě schovaly boční směrovky do kapotáže. To sice není až tak praktické, ale od italských holek přece člověk očekává hlavně ladné křivky a dovednosti v domácích pracích jsou až na druhém místě, nebo ne?

Obrovskou výhodou SR Max je jeho velikost, díky které v této třídě hodně vyniká a zakládá si svoji vlastní kategorii sportovních maxiskútrů 125 ccm. Díky společné konstrukci s třístovkou SR Max a potažmo Gilerou Nexus je na stopětadvácu překvapivě prostorný a nabízí ochranu před větrem, kterou v této kategorii jinde nedostanete. Plexi je navíc ještě nastavitelné do tří poloh, takže si každý najde tou svoji správnou výšku. Za nás dlouhány musím Maxe jednoznačně pochválit, tohle je ta pravá stopětadváca pro dvoumetrové chlapy ale i pro vyšší dvoučlennou posádku.

Na jezdce čeká pohodlné sedlo a dost místa na nohy, před ním je sportovně laděná přístrojovka s analogovým otáčkoměrem a pořádným displejem palubního počítače, který vám kromě obvyklých údajů prozradí i aktuální či průměrnou spotřebu, dojezd na nádrž, čas a datum a nejvyšší dosaženou rychlost při této jízdě – to vše navíc pohodlně ovládané tlačítkem na řídítkách. Opět platí, že tohle prostě u konkurenčních stopětadvacítek nedostanete! Potěší i další luxusní detaily ze světa maxiskútrů jako el. zásuvka či osvětlení v podsedlovém prostoru nebo dokonce vývody topení na nohy teplem od chladiče.

Výčet výhod pokračuje i za jízdy. Velmi dobře vyladěné odpružení umí skvěle zvládat nedokonalosti českých ulic a silnic a velká kola – přední 15″ palcové a zadní 14″ palcové – dávají skvělou jistotu v zatáčkách i vyšších rychlostech. A vyšší rychlosti SR Max taky umí. Přestože jde jen o stopětadvacítku, motor je pořádně uřvaný a je vyladěný na pořádný záběr do variátoru a chvílemi jsem výrobce podezíral, že na zadní kolo pouští ještě mnohem víc než povolených 11 kW. Tenhle skútr má pocitově opravdu hodně síly a na rovné úseku vyžene ručičku tachometru až ke stodvaceti, ani při jízdě ve dvou do mírného kopce nemá problém a stále zrychluje. Skvělá stabilita, sportovní projev a pohodlí maxiskútru – už je mi jasné, proč má původní Gilera Nexus tolik příznivců!

Rychlé změny směru chtějí trochu důraznější povel do řídítek, to samé platí pro brzdy s poměrně pomalým nástupem, který trochu kontrastuje se sportovním duchem stroje. S provozní váhou 183 kg se dá ve městě obratně prolétat mezi auty, i když mohutná kapotáž a větší rozměry dají přeci jen trochu víc práce.

Aprilia SR MAX 125ie je sice po konstrukční stránce už poměrně starší model a prozrazuje to i hlučnější a hrubší chod motoru, ale stále ještě je v řadě ohledů lepší než konkurence a byla by jen škoda na ní cokoli měnit. Aktuální cena i ve slevě překračuje sto tisíc korun, za to ovšem dostanete nádherný maxiskútr se sportovním image, který dokáže přinést jízdní pohodlí při dojíždění i krásné emoce při víkendovém výletu.

Technické údaje a aktuální cenu testovaného modelu najdete pod tímto odkazem.


Autor: FilipT, foto: František Chobot