Aprilia SR 50 Max Biaggi replika

Aprilia SR byla vždy ikonou mezi sportovními skútry. Vždy sázela na agresivní design, sportovní komponenty a výkonný dvoutaktní motor. V poslední generaci design vychází z vlajkové lodi Aprilie RSV 1000.

Do redakčního testu nám společnost Aspirit zapůjčila SR v barvách Maxe Biaggiho, dnes už mistra světa Superbiků. Mě osobně se design repliky hodně líbí. Trojka na kapotě vypadá sportovně a i ostatní polepy doplňují agresivní design. Kapoty jsou v každém svém centimetru ostře řezané a oblé křivky se na SR hledají jen opravdu těžko. Přední světlomety fungují nezávisle, jeden je potkávací, druhý dálkový. Blinkry jsou integrované v kapličce řízení a v provozu jsou hodně na očích. Zajímavě je řešené odklápění sedla, které má zvláštní zámek v levé dolní části kapoty. Mezi přední kapotáží a sedlem je ukryta schránka s nářadím. Další malý prostor je ukrytý před sedlem řidiče. Na sportovní skútr je SR velice praktická.

Pod sedlem je dostatek prostoru pro otevřenou, nebo menší integrální přilbu. Pod sedlem se zároveň ukrývá i víčko palivové nádrže. Sedačka je na první pohled dělená, za zadní částí se nachází madla. Zadní osvětlení navazuje na design modelu RSV. Pod světlem je držák SPZ podobný supersportovním motorkám. O brzdění se starají kotoučové brzdy se zlatými brzdiči. Podvozek tvoří obrácená vidlice na předním kole a jeden centrální tlumič vzadu.

Po usednutí za řidítka jezdce neopouští sportovní dojem. Palubní desce vévodí velký tachometr (bohužel otáčkoměr chybí). Řidítka jsou podobná sportovním motorkám a i zrcátka mají hodně agresivní design. Ovladače jsou tam, kde je jezdec čeká a celkově padne Aprilka do ruky velice dobře. Sedlo se tváří hodně sportovně, ale je překvapivě pohodlné. Je i poměrně dost dlouhé, jezdec má dost místa a i pro spolujezdce nějaké zbylo.

Studenému motoru se moc nechtělo naskakovat a potřeboval trochu plynu. Jakmile se ale kapalinou chlazený jednohrnek prohřeje, jsou starty jednoduché a rychlé, jak za pomoci startéru, tak i přes nožní páku. Reakce na plyn je rychlá a padesátka jde do otáček opravdu rychle. Bohužel není k dispozici otáčkoměr, takže jsme jen odhadovali rozjezdové otáčky. Start je v prvních metrech opravdu rychlý a do padesátky akceleruje skútr mohutným zátahem. Dál už je to spíš trápení a ručička tachometru se zastaví lehce pod číslicí 80. Maximální rychlosti ale nejsou to, proč si skútr pořizujete. Mnohem větší zábava je s RS mezi auty, nebo v malých uličkách, kde může naplno vyniknout stabilní podvozek a řízení.

Na SR 50 si jezdec může dovolit náklony až na hranici adheze pneumatik a podvozek ho nenechá ve štychu. Tlumiče na SR nejsou zbytečně tvrdé a na dlažebních kostkách je skútr i přiměřeně pohodlný. Jízda se spolujezdcem nebývá na sportovních padesátkách žádný zázrak a ani SR není výjimkou. Na druhou stranu by to ale mohlo být mnohem horší. Nadlehčené přední kolo ztěžuje ovladatelnost a je třeba si v zatáčkách dávat pozor. Při jízdě ve dvou naopak vyniknou ostré brzdy, které i stroj obsazený dvěma jezdci bez problémů zastaví. Jízdou se spolujezdcem paradoxně příliš netrpí ani akcelerace, která zůstává na slušné úrovni a není problém ujet autům ze semaforů.

Aprilia SR 50 vždy byla ikonou sportovních skútrů a ani její poslední generace není výjimkou. Agresivní design po vzoru RSV 1000 na první pohled prozrazuje o jaký typ stroje se jedná. Výkonný motor stačí i pro jízdu ve dvou a plusem jsou velké možnosti ladění prostřednictvím doplňků od všech renomovaných výrobců. Aprilia sice dlouho nepředvedla nový facelift SR, ale na druhou stranu jsou tu repliky slavných jezdců v barvách Aprilie. Výstava v Miláně je navíc za dveřmi, takže kdo ví.

Technické informace


Autor: Matěj Oliva, Foto: Filip Tichý, Matěj Oliva