Aprilia Scarabeo 300 is

Řada skútrů Scarabeo zaujímá v nabídce strojů od Aprilie čestné místo. Stačí kouknout do brožury s novými modely či na web a uvidíte, že řada Scarabeo je vždy v samostatné kolonce. Zatímco zbytek produkce od Aprilie se profiluje ryze sportovním designem, Scarabea mají výjimku a představují u tohoto výrobce oázu pohodlí a luxusu, i když i zde není i nouze o sportovní jízdní vlastnosti.

Historie modelu Scarabeo, který názvem i půvabně bachratými tvary odkazuje na egyptského brouka – známého našincům třeba z filmu Mumie – čítá ve světě skútrů už 17 let, a v historii značky Aprilia dokonce najdeme i stejnojmenné enduro již z osmdesátých let. Značná oblíbenost zvláště v jižních státech postupně vedla k rozšíření této řady do všech objemových tříd. Také kategorie třístovek si rychle našla hodně spokojených zákazníků, protože kombinuje pohodlí maxiskútrů a slušný výkon i pro jízdu ve dvou s dostupnější pořizovací cenou i větší obratností při proplétání v příměstském provozu. Jako novinka letošní sezóny se v proto nabídce Aprilie objevilo Scarabeo 300 se vstřikováním odvozená od konstrukce a rámu pětistovky.

Při obcházení zaparkovaného stroje je vidět, že se na ničem nešetřilo a mohutný skútr se chlubí líbivými retro tvary i řadou decentních chromovaných doplňků. Každý detail je perfektně propracovaný a oko milovníka motorek si se může kochat perfektně sladěnými tvary předního i zadního světla, moderními ovladači či vkusnou přístrojovkou s trojicí velkých kulatých ukazatelů. Na nich najdete všechny potřebné údaje a zvláště za jízdy v noci oceníte krásné podsvětlení. I zrcátka jsou na vysoké úrovni a díky dokonalé stabilitě jde o jeden z mála strojů, u kterého obraz v zrcátkách téměř není roztřesený.

Po usazení do sedla pak oceníte dokonalé pohodlí měkce vystlaného křesílka a uvolněnou pozici nohou. Došlápnutí na zem je přitom dostatečně jisté i pro nižší postavy, naopak my dlouháni nemusíme dávat nohy příliš dopředu a i přes široké sedlo lze došlápnout pěkně vedle skútru. Na mohutné konstrukci stroje je znát, že jde o společný rám a řadu prvků z velkého bratříčka Aprilia Scarabeo 500, proti ostatní třístovkové konkurenci tedy můžete počítat se spoustou prostoru navíc. To platí i u podsedlového „kufru“, kam v pohodě uložíte velkou integrálku i s nákupem, což u skútrů s velkými koly není zrovna obvyklé. Vedle podsedlového kufru je samozřejmostí i schránka před koleny jezdce a háček na tašku.

Pohonnou jednotku reprezentuje osvědčený modernizovaný jednoválec 278,3 ccm se čtyřmi ventily a elektronickým vstřikováním paliva z koncernové dílny Piaggio, který s mírnými úpravami najdeme i v srdci dalších skútrů jako třeba Vespa GTS Super 300. Motor musím pochválit za až neuvěřitelně klidný a uhlazený chod bez jakýchkoli vibrací, za jízdy si připadáte jako v odhlučněné limuzíně. Zátah motoru již odspoda oceníte hlavně ve městě, kdy jsou rozjezdy doprovázeny spíše rozvážným brumláním klidných otáček než vytím vytočeného motoru zakusujícího se do variátoru. V rychlostech nad 80 km/h tah skútru trochu zvolní, ale i nadále zrychluje až k hranici zhruba 120 km/h. Na závody po dálnici to není, tady by bylo nutné připlatit si pár desítek tisíc za pětistovku, ale na běžných silnicích se dá vcelku příjemně cestovat i ve dvou.


Velká kola 16″ vepředu a 14″ vzadu spolu s obutím 110/70 a 140/70 se dokážou mnohem lépe poprat s nástrahami českých silnic, než jak je obvyklé u klasických skútrů s malými koly. Na druhou stranu Scarabeo se chová jako zástupce maxiskútrů a v malých rychlostech nejde do náklonu tak snadno jako malé městské padesátky, je třeba ho trochu řídítky přinutit. I tak se s ním ale dá prodírat přes ucpané křižovatky docela v pohodě. Jakmile se silnice narovná a přijdou rychlejší zatáčky, je řízení díky tužšímu odpružení a pevnému dvojitému kolébkovému rámu naprosto jisté. I v rychlostech nad 110 km/h tak Scarabeo v táhlých zatáčkách přesně drží zvolenou stopu a chová se spíše jako motorka než typický skútr. To mě dost překvapilo, čekal bych, že se stroj bude přeci jen trochu houpat, když se díky vyšším zdvihům 104 mm tak elegantně dokáže přeplouvat přes koleje a výmoly! Odpružení lze vzadu nastavit ve čtyřech úrovních podle toho, jak často jezdíte se spolujezdcem. Mimochodem spolujezdec má doslova na růžích ustláno – dost vlastního místa na nohy, perfektní a navíc i krásná madla a pohodlné polstrování sedla, je vidět že v Itálii je zvykem vozit děti do školy či manželku do práce i na skútru.

Podobně jako motor jsou i brzdy velmi kultivované a propojení levé páčky na kombinovaný účinek přední i zadní brzdy zaručuje, že se na skútru nevymáznou ani méně zkušení řidiči. Můžu potvrdit, že zablokovat si zadní kolo není nic jednoduchého a u předku se mi to na zkoušku povedlo jen s maximálním úsilím. Po dokončení testu se s krásným „broukem“ od Aprilie jen nerad loučím a s překvapením zjišťuji, že vlastně nemám, co bych tomuto stroji vytknul. Možná jen trochu větší těžkopádnost a menší rejd způsobené společnou konstrukcí s pětistovkou? I na to ale rychle zapomenete při pohledu na cenu, protože tahle Aprilka je teď v nabídce za 103 tisíc, což je o 10-20 tis méně než srovnatelné třístovky od konkurence, kterými jsou například Piaggio Beverly, Honda SH, ale dražší je třeba i takové Kymco People 300.

Kompletní technické specifikace a aktuální cenu najdete zde

Prezentační video řady Aprilia Scarabeo

Autor: Filip Tichý, foto: Filip Tichý, Matěj Oliva