Doba, kdy stopětadvacítka bylo jednoduché popojíždědlo jsou dávno pryč a v kategorii A1 dnes máte na výběr v podstatě z jakéhokoliv stylu od retro Vespy přes hbité malé skútry až po opravdové cestovní koráby. Právě velké maxiskútry jsou zajímavou kombinací luxusu a malého motoru. Vzhledem k jejich stoupající oblibě jsme se rozhodli přímo porovnat klasickou „dvácu“ s velkým konkurentem.
Do hledáčku jsme si vzali dvě loňské novinky – Hondu Forza 125 a Yamahu Nmax. Oba skútry pohání jednoválcová kapalinou chlazená stopětadvacítka, v případě Hondy o výkonu 10,5 kW při 8750 otáčkách, u Yamahy 9 kW v 7500 otáčkách. Oba skútry mají konvenční podvozek, pevné přední světlo, ale zásadní rozdíl přichází u údaje hmotnosti. Tady je to 127 proti 161 kg ve prospěch Yamahy. Holt pohodlí něco váží.
A že toho pohodlí není málo. Forza disponuje dospělými rozměry a když jsme se ptali lidí na ulici, tipovali objem alespoň 300ccm. Máte tu dostatek prostoru pro řidiče i spolujezdce, obrovské sedlo, rozměrnou kapotáž a mohutný plexištít. V mírném dešti dojedete domů bez problémů sušší, po sto kilometrech vás nebude bolet zadek. A to jsou důvody, proč si takový skútr kupujete.
Dalším důvodem může být prostor pod sedlem, kterého je tu opravdu dostatek a kufr bez problémů pojme integrální přilbu a ještě něco navíc. V tomto směru na tom ale není špatně ani Nmax, kam jsme dali otevřenou přilbu, rukavice a nějaké drobnosti.
Honda je celkově větší, je širší, má větší kola a pevná zrcátka na kapotáži. To vše přispívá k luxusu a pohodlí v sedle, ale naopak to ztěžuje hbitý pohyb po městě, rychlé otáčení a kličkování třeba v koloně aut. Tady je Nmax jasně lepší, velmi dobře a přirozeně se ovládá, bleskurychle reaguje na sebemenší pokyn ke změně směru a celkově se na něm ve městě a na ucpaných silnicích budete cítit líp.
Překvapivě díky dobrým brzdám a systému ABS jsou na tom v disciplíně zpomalování oba skútry stejně a oba bezpečně zastavíte takřka na fleku z každé rychlosti a je jedno, jestli je mokrá vozovka, nebo ne.
Naopak ve zrychlení si vede daleko lépe Yamaha, která má jen o něco málo nižší výkon, než Honda, ale díky příznivé hmotnosti vystřelí z křižovatky daleko rychleji. Motor Forzy musí nejdříve nabrat odpovídající otáčky a pak teprve se skútr vydá kupředu. Ani Honda ale není žádný louda a auta nechá s přehledem za sebou.
Na dálnici jsou na tom oba skútry s maximálkou zhruba stejně, i když o něco rychleji se rozjede Honda a to na zhruba 115 km/hod. Podstatný rozdíl je ovšem v komfortu jezdce. Na Hondě zažijete pohodu a pohodlí, nebude na vás foukat a můžete sedět vzpřímeně.
Zato Yamaha při stejné rychlosti přináší mnohem větší nepohodlí, fouká na vás, bolí za krkem a pokud si nepořídíte příplatkový plexištít budete čelit všem nástrahám jen vy.
Pak je tu ještě jeden faktor, který může být pro hodně zájemců o koupi skútru rozhodující a tím je cena. Velký cestovní skútr je logicky dražší, přináší větší pohodlí, více vychytávek, větší palubní desku, blinkry v zrcátkách a spoustu dalšího. To se projevuje i na ceně. V našem modelovém případě je to 119 900,- za Hondu a 74 990,- za Yamahu. A to už je rozdíl, který vás přiměje přemýšlet nad tím, jestli občas není lepší zmoknout a jestli spolujezdce raději nenechat doma.
Pokud vám tento článek něco přinesl, je to jen dobře, pokud ne, alespoň jste se podívali na dvě loňské novinky, které rozhodně patří k tomu nejlepšímu ve své kategorii. Vybíráte-li skútr, přemýšlejte v první řadě nad tím, kde budete jezdit, kolik kilometrů denně ujedete, jak často budete jezdit ve dvou a jak často budete jezdit ve špatném počasí, podle toho se rozhodněte.
Technické údaje Honda
Technické údaje Yamaha
Autor: Matěj Oliva