Italský elegán
Když jsem si nedávno dělal srandu a chtěl při testu Kymca AK 550 dát odkaz na test Yamahy T-Max, netušil jsem, že po projetí Piaggia Medley budu mít opravdu chuť to udělat a hodit sem odkaz na test Hondy SH 125i :-). Oba stroje (a bude to platit určitě i pro další z této kategorie) jsou si natolik podobné, jak výkonovými parametry, vnějšími rozměry, hmotností nebo spotřebou, že při výběru bude hrát hlavní roli především cena, design a případné osobní preference ke značce. Pár rozdílů se ale přecijen pokusím najít. Co se designu týká, je zde znát italská škola, Italové to s tužkou prostě sakra dobře umí a věnují pozornost každičkému detailu. Zejména v případě varianty v krémové barvě s hnědým sedlem se jedná o opravdu stylovou záležitost. Vepředu je 16-ti palcové kolo, vzadu pak 14-ti palcové (první rozdíl oproti Hondě). Jejich paprsky mají velmi zajímavý tvar, horší už to je s jejich údržbou, o čemž jsem měl možnost se osobně přesvědčit.
Hrdlo palivové nádrže je zde umístěno na středovém tunelu mezi chodidly (druhý rozdíl) místo pod sedlem, což sice trochu komplikuje proces samotného tankování, musíte se hold pokaždé sklonit před svým strojem, ale výhodu to má v tom, že neubírá kapacitu podsedlového prostoru. Ten je tvarován tak, aby se do něj daly uložit dvě otevřené helmy, což je určitě nezanedbatelný benefit.Po nasednutí překvapí úzká a rovná řídítka. Pokud jste byli někdy v posilovně a cvičili tricepsový zdvih na kladce s rovnou tyčí, máte zhruba představu, v jaké poloze budou vaše ruce řídítka svírat. Na přístrojovku je opravdu hezký pohled, jsou tu tři samostatné analogové budíky, uprostřed pod tachometrem je digitální displej s hodinami, najetými kilometry, dvěma denními počítadly a napětím na baterce. Chromované lemování pak dává celku luxusní vzhled. Jediné, co dojem trochu kazí, je na pohled laciný černý plast kolem. Před koleny je uzavírací schránka s úložnými kapsami, z nichž jedna je klasicky vybavena USB slotem, kde můžete cestou nabíjet telefon. Potěší praktické vyklápěcí oko na tašku s nákupem. Oproti Hondě se skútr uvádí do chodu klíčkem (třetí rozdíl), u pravého palce je potom místo klasického tlačítka zapalování přepínací tlačítko systému start/stop, který jsem i v tomto případě nechal vypnutý. Po nastartování motor na volnoběh hezky vibruje, což mně osobně vyhovuje, za jízdy pak vibrace zmizí. Úzká řídítka vyžadují při řízení trochu cviku, ovladatelnost je v nižších rychlostech poněkud vratká, v městském provozu úzká stavba naopak usnadňuje proplétání mezi auty. Posed bych asi nejlépe popsal slovem distingovaný, přestože jsem toto slovo nikdy dříve nepoužil a ani si nejsem úplně jist, co přesně znamená :-). Ve slovníku jsem našel synonyma jako „uhlazený“ a „jemný“, což dle mého názoru přesně sedí. Určitě jste někdy v restauraci viděli zamilovaný pár na rande, sedí proti sobě, on shrbený nad stolem, roztažené lokty, předloktí položené na stole, roztažené nohy, ona sedí hezky vzpřímeně, opřená, kolena u sebe, lokty u těla, ruce svírají úhel 90°, o stůl opřené pouze dlaně. No a přesně takhle budete sedět na Medley, tak trochu na dámičku :-). Sedlo je pohodlné a dobře tvarované, poskytuje oporu pro kostrč, takže se máte o co zapřít. Na nohy je zde místa dost, trochu horší je výhled v zrcátkách, která by mohla být umístěna o něco výše.
Brzdám, které jsou vybaveny systémem ABS, opět nemám co vytknout. Výkonově je to stejné jako u Hondy, 12 koní zaručuje agilní zrychlování tak do rychlosti 80 km/h, pak již začíná akcelerace vadnout. Na dálnici se maximální rychlost pohybovala kolem 110 km/h, ale to je již na stroji vidět, že se trápí, a není tudíž moc vhodné držet tuto rychlost moc dlouho. Na okreskách je to opět něco jiného, v rychlostech 80-90 km/h se skútr cítí lépe, celé řízení jakoby ztuhne a ovladatelnost se zlepší. Na nerovnostech je pocitově o něco uskákanější než Honda, což může být částečně zapříčiněno menším zadním kolem, ale není to nic, co by obtěžovalo a s čím by řidič skútru nepočítal. Spotřeba nijak nevybočuje z průměru v této kategorii a drží se na příjemných 2,3l/100km.
Závěr
Jak jsem již avizoval, při výběru skútru o objemu 125 ccm budou hrát hlavní roli vzhled a preference ke značce, v neposlední řadě ale samozřejmě i cena. Ta činí u testované verze 125 iGet ABS 79.990,- Kč a ani v tomto ohledu se tedy Medley od Hondy nijak výrazně neodlišuje. Já se celou dobu nemohl zbavit dojmu, že zde se hraje převážně na ženy a dívky, ale samozřejmě jde pouze o můj pocit, skútr je určen oběma pohlavím a určitě nechci Piaggiu odhánět potencionální pánské zákazníky. Naopak, pro ně mám totiž příště připravenou o něco zajímavější alternativu. Zatím si tedy pánové mohou začít dělat řidičský průkaz skupiny A, pokud jej ještě nevlastní, a našetřit nějakou tu kačku navíc :-).
Plusy:
Design
Spotřeba
Prostor pod sedlem
Tvar sedla
Mínusy:
Úzká řídítka (subjektivní pocit)
Hůře dostupné hrdlo palivové nádrže
Horší výhled v zrcátkách