fotka

Piaggio MP3 500 ie Sport LT ABS/ ASR

  • vydáno: 6.9.2017
  • autor: Karel Kadrnožka

S vývojem tříkolových skútrů začala italská továrna Piaggio již v roce 2006. Námi testovaný model s názvem Piaggio MP3 500 ie Sport LT se objevil na trhu na jaře 2014. Nejedná se tedy o žádnou horkou novinku, ale spíše o prověřenou stálici.

Příznivců jedné stopy stále přibývá nejen kvůli stále se zhoršující dopravní situaci ve městech, ale i díky větší finanční dostupnosti motocyklů. Sice se Piaggio neřadí mezi levné motocykly, ale s cenou okolo 250 000,- Kč si jistě zájemce najde a to vcelku z jednoduchého důvodu, díky integrované nožní brzdě, která spolu s rozchodem kol 465 mm zajišťuje homologaci v kategorii LE-L5e, tudíž z legislativního pohledu na řízení tříkolového skútru stačí řidičské oprávnění skupiny B, tedy na automobil.

Na první pohled vzbuzuje Piaggio rozporuplné pocity a i možná proto je to spíše raritní záležitost. Ve světových metropolích bychom Piaggio hledali o poznání snadněji.

Ovládání je téměř shodné s klasickým skútrem, tříkolová koncepce zajišťuje pocitově větší stabilitu při náklonu i v nepříznivém počasí. Při rychlejší jízdě není extra znatelné, že se jedná o tříkolovou koncepci. Rozdíl nastává až v nižších rychlostech, kdy jsou znatelnější jistá specifika samostatně odtlumených předních kol na výkyvných ramenech. Při zastavování je důležité tlačítko aretace na pravé straně řídítek. Toto tlačítko zajistí zaaretování přední nápravy, a to v jakémkoli náklonu. Z toho plyne další velká výhoda, nemusí se při zastavení dávat nohy na zem, stabilitu zajistí dvojice kol přední nápravy. Aretaci je možno „zapnout“ již při dojezdu když se zpomalí pod 10 km/ hod. Tuto možnost signalizuje blikající kontrolka. Přidáním plynu se automaticky aretace vypíná. Rozjíždění bez držení stability si sice žádá chvíli tréninku, ale není to nic, co by se nedalo po pár pokusech bravurně zvládnout.

Na vzhled přední části jsme už zvyklí z předchozích generací, jelikož zůstává až na maličkosti stále stejný. Zadní část a úložné prostory jsou inspirovány modelem X10. O snadnější překonání nerovností a překážek se starají 13" kola, které jsou mírně zvětšená oproti minulým modelům. Uvolněný posed v kombinaci s příjemně měkčeným užším sedlem vyhovuje i na delší přesuny. O větrnou ochranu se stará větrný štít, který je možno manuálně polohovat ve třech stupních. Vyšší postavy by mohly mít při delší cestě problém s umístěním nožní brzdy, jelikož nožní brzda zabírá určitý prostor na pravé straně v nožním prostoru, nedovoluje přílišnou změnu polohy pravé nohy, tudíž u vyšších postav je poloha jasně dána. Sedlo spolujezdce je dobře ergonomicky tvarované a nabídne až nevídané pohodlí.

Model MP3 disponuje řadou bezpečnostních asistentů a elektronických vychytávek. Velmi praktická je možnost USB připojení v přihrádce nad kapličkou přístrojů a osvětlení podsedlového úložného prostoru. Mezi prvky aktivní bezpečnosti se řadí ABS a vypínatelné ASR. Je zde i kontrolka zatížení, která značí, jestli je sedlo zatíženo či nikoli. Blikající kontrolka zatížení značí, že sedlo není zatíženo a motocykl nebude reagovat na přidání plynu, tím je zamezeno, aby nedošlo k nechtěnému odblokování přední nápravy, nebo rozjetí. Piaggio je vybaveno standartním centrálním stojanem, v rámci pohodlí jsem dával spíše přednost aretaci přední nápravy a použití parkovací brzdy.

Do úložného podsedlového prostoru se vejde bez problému integrální helma a zbyde dostatek prostoru na další drobnosti. Nad kapličkou budíků je “ uschována “ schránka vybavena USB portem, vhodné místo pro dobíjení telefonu, avšak schránka není nijak uzamykatelná. Budíky jsou výborně čitelné za všech podmínek i za přímého slunečního svitu.

O pohon se stará pětistovkový agregát (493 ccm) s výkonem 29,5 KW při 7250 ot/min a točivým momentem 46,5 Nm při 5250 ot/min, který pohání také Piaggio x10 500. Motor má velmi kultivovaný chod, až na vibrace ve volnoběhu. Reakce na přidání plynu je okamžitá a stálá i ve vyšších rychlostech. Záběr je plynulý a bez rázů. Pětistovkový vodou chlazený jednoválec se čtyřmi ventily, vstřikováním paliva a technologií Ride- by- Wire se neztratí ani při dálniční rychlosti, kterou hravě překoná. Maximální rychlost se pohybuje okolo 150- 160 km/ h. Delší cestování po dálnici si ale neužijete, odpor vzduchu je značný, 13" kola na dálničních nerovnostech si ne vždy se vším naprosto poradí a při vyšší rychlosti je tříkolová koncepce Piaggia truchu rozvolněná. Spotřeba v běžném provozu vyšplhala na 4,7l/ 100 km, objem nádrže činí 12 litrů a tudíž dojezd s plnou nádrží se pohybuje okolo 240- 260 km.

Brzdový systém je vybaven ABS, nicméně vysoká hmotnost přesahující 260 kg zapříčinila to, že při razantnějším brzdění se musí brzdové páčky mačkat velkou silou. Alternativou je použití nožní brzdy, kdy brzdí přední i zadní třmeny společně.

Největší předností Piaggio MP3 500 ie Sport LT je zajisté excelentní podvozek a lehkost řízení. Lehkosti a univerzálnosti se málo co MP trojce vyrovná. Od předních kol jde sice méně informací, než je zvykem, ale do zatáček se vrhá ochotně a s obrovskou jistotou. Samozřejmě je třeba si na tříkolovou koncepci trochu zvyknout, ale pocit bezpečí, jež vytváří při jízdě, vám v tom velmi pomůže. Při pochopení významu tohoto stroje vám bude Zdatným pomocníkem. Vyšší pořizovací cena a design by mohly někoho odradit, ale naopak možnost řídit s řidičským oprávněním na automobil přitáhne i mnoho příznivců, kteří by jinak nejspíše o jedné stopě nepřemýšleli.

reklama

Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Copyright © 2010-2017 Skutrmania.cz