fotka

Peugeot Metropolis 400

  • autor: Karel Kadrnožka

Tříkolový skútr se lvem ve znaku pochází od značky Peugeot, která je známá především díky automobilům. Ačkoliv by se mohlo zdát, že se nováček v tomto odvětví nemůže v žádném ohledu porovnávat s několikaletými zkušenostmi konkurentů, tak celkový výsledek je překvapivý. Při vývoji si dali práci i s těmi nejmenšími detaily a docílili tak velmi kvalitní tříkolové koncepce.

Bez pochyb jednou z největších výhod oproti maxiskútrům je tříkolová koncepce v kombinaci s nožní brzdou, která zajišťuje homologaci v kategorii LE-L5e, tudíž z legislativního pohledu na řízení tříkolového skútru stačí řidičské oprávnění skupiny B, tedy na automobil.

Neobvyklý počet předních kol a povedený design přitahuje mnoho pozornosti za všech okolností. Bez tohoto aspektu by Metropolis nejspíše dobře zapadl mezi standartní maxiskútry. Jelikož ale pochází od především automobilové značky, není divu, že jsou věci tak trochu „jinak“. Mezi ne příliš standartní vybavení patří například elektronická parkovací brzda, bezklíčové zapalování, elektronicky otevíratelné úložné prostory a čidla tlaku v pneumatikách. Nejen tyto, ale i mnoho dalších vychytávek zvyšuje exkluzivitu a komfortnost používání.

Metropolis disponuje agregátem o objemu 400 ccm, ten byl navržen speciálně pro tento model. Na první pohled to nemusí být zcela zřejmé, ale jednoválcový, kapalinou chlazený agregát s výkonem 27.4 kW v 7250 ot/ min a točivým momentem 38.1 Nm při 5500 ot/ min uděluje Metropolisu slušný a plynulý zátah v celém rozsahu otáček. Největší sílu pocítíte při rychlejším startu, kdy se Metropolis ochotně žene kupředu. Kultivovanost a chod bez vibrací je na jednoválec ukázkový. Při standartním jízdním režimu se spotřeba pohybuje okolo 4,3 l/ 100 km.

Brzdový systém je dimenzován adekvátně k podvozku, brzdný účinek nevyděsí svým nástupem a dá se rozumně dávkovat. Při použití pravé páčky brzdí pouze přední kotoučové brzdy, je-li použita pravá páčka či nožní brzda, jsou aktivovány brzdy na všech kolech. Z důvodu citlivosti při brzdění a snadnější dávkovatelnosti jsem volil brzdění standartním způsobem páčkami.

Celkový charakter je koncipován spíše do městského provozu a na středně dlouhé vzdálenosti. Větrná ochrana vyhoví i postavám většího vzrůstu, jelikož je manuálně stavitelná. Rozvržení kapotáže a blatníků zajišťuje jistou ochranu při nepříznivém počasí a proti znečištění.

Vzhled Francouzské „tříkolky“ působí elegantně. Na přední partii jsou výrazné nasávací mřížky chladiče, dalším výrazným prvkem jsou protáhlé světlomety. Mezi předními koly je svislá diodová linie pro denní svícení. Při pohledu z boku je zachovávána elegantní tvář Metropolisu, hladké přechody a rovná podlaha. Zadní část zdobí dělené koncové světlo. Zajímavě tvarované ráfky s vystouplým profilem jsou náchylné na odření, proto si žádají jistou opatrnost pří průjezdech kolem obrubníků. Kaplička přístrojů si zachovává dobrou čitelnost i za přímého slunečního svitu, nicméně trochu připomíná spíše automobilové budíky.

Úložný prostor kufru s přístupem ze zadní části pojme bez problémů integrální přilbu. Podsedlová oblast nabídne další úložné prostory. Obě sekce jsou osvětleny. Výhodou může být, že prostor kufru i podsedlový prostor jsou spojeny. To umožňuje převoz delších, nižších nákladů. Dno úložných prostorů je pokryto měkčeným polstrováním. Dvousedlo je pohodlné i na středně dlouhé přesuny, spolujezdci nabídne mnoho prostoru, pouze postavy menšího vzrůstu by mohly mít problém s jeho šíří. Praktické jsou i bederní opěrky jak u řidiče, tak i u spolujezdce. Jízdní pozice je uvolněná a poskytuje i možnost změny jízdní polohy.

Metropolis je sice vybaven hlavním stojanem, ale raději jsem volil ustavení zaaretováním náklonu a použití elektronické ruční brzdy. Při hmotnosti téměř 260 kg je to zajisté komfortnější řešení. Při rozjíždění není třeba dávat nohy na zem, stačí odbrzdit ruční brzdu a přidat plyn. Ze začátku si to vyžaduje trochu cviku, ale po pár rozjetí už budete pány situace. To samé platí při dojíždění, nemusí se dávat nohy na zem, stačí když se rychlost sníží natolik, aby blikala kontrolka signalizace aretace a zaaretovat. V tu chvíli se Metropolis bude chovat jako pevná tříkolka a to až do doby, dokud se nepřidá plyn, nebo se manuálně neodaretuje.

Mezi hlavní přednosti patří bezpečný pocit z jízdy, téměř dokonalá stabilita při náklonu i ve ztížených podmínkách. Odlišné konstrukční řešení v naklápění předních kol oproti konkurenci je znatelné, Metropolis při pomalejší jízdě působí trochu těžkopádně a má horší manipulovatelnost. S tím souvisí i menší ochota náklonu. Poslední nedokonalostí je přenášení nerovností mezi předními koly, při přejetí nerovnosti v zatáčce se část otřesu přenese i do řízení.

Peugeot Metropolis 400 je více než schopnou konkurencí italských značek. V mnohých ohledech ji dokonce překonává. Svým elegantním vzhledem a vyspělou elektronikou si mnoho zájemců zajisté získá.

Další články z rubriky:



    Fatal error: Call to undefined function dieErrorMsg() in /data/web/virtuals/317284/virtual/www/domains/skutrmania.cz/novinky.php on line 178
    Copyright © 2010-2020 Skutrmania.cz