fotka

Čezeta 506 - první svezení

  • autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot

Je to zvláštní, vidět legendární skútr z šedesátých let, jak si sviští takřka neslyšně na elektrický pohon. Spojení moderních technologií s neuvěřitelně nadčasovým designem Čezety budí zasloužené emoce, bude to ale fungovat?

To jsme měli šanci vyzkoušet na vlastní kůži. O celém projektu si toho řekneme více v samostatném článku, teď se budeme věnovat jen samotné jízdě. První prototypy elektrických skútrů jsou postavené z originálních strojů. Z těch je použita samonosná karoserie, přední náprava a zadní kyvná vidlice.

V místě, kde byl původně motor jsou umístěny baterie. Motor je pak v náboji zadního kola. Elektronika je ukryta pod sedačkou. Nyní vypadá trochu neuhlazeně, protože se stále jedná o prototyp, na kterém se elektronika testuje. V produkční verzi bude vše samozřejmě podstatně lépe zpracováno.

Produkční skútry pak budou postavené v nových karoseriích, které se budou vyrábět v české Republice stejně jako všechny ostatní komponenty skútru včetně elektroniky. Pouze motor je čínské výroby, protože nikdo jiný ho aktuálně nenabízí.

Jízda bez dvoutaktu

Místo startu dvoutaktního jednoválce pouze mačkám tlačítko na dálkovém ovládání a skútr je připraven k jízdě. Stačí jen otočit plynem a Čezeta se dává celkem vehementně do pohybu. Skútr váží s bateriemi zhruba 180 kg a elektromotor si s takovou hmotnoszí hravě poradí.

Je zajímavé, že podvozek, který pochází z modelu 502, tedy s klasickými pružinovými tlumiči si vede velmi dobře i na dnešní poměry. Svou zásluhu na tom mají samozřejmě moderní pneumatiky a zejména široké zadní kolo s moderním profilem. Díky tomu se \"Prase\" pouští do zatáček bez problémů a je ovladatelné velmi jistě. Ve srovnání s mou ČZ 501, která zatáčkami spíše proplouvá, než projíždí je to opravdu velký rozdíl.

Velkým krokem kupředu je pochopitelně i kotoučová zadní brzda, která je ovládána páčkou na levém řídítku na místě původní spojky. Pedál brzdy a řadící páky pochopitelně chybí. Přední brzda je na prototypu původní a je to na ní znát. Do ostré výroby se ale pochopitelně dostat nemůže.

Udělá díru do světa?

Za cenu, která by se měla pohybovat okolo 10000 EUR dostanete opravdu originální dopravní prostředek, který dokáže na jedno nabití ujet přes 100 km. To je hodnota, kterou v současné době na trhu v podstatě nikdo nenabízí. Pokud bychom si měli shrnout konkurenci, ze které můžeme rovnou vyřadit všechny čínské pokusy, zbyde nám tu BMW a Vectrix, obojí v jiné cenové i designové kategorii.

Čezeta pochopitelně nebude masovou záležitostí, půjde o jedinečný kousek, který budete moci přizpůsobit svému stylu a jsem si jistý, že kamkoliv přijede, udělá parádní rozruch!

Další články z rubriky:



    Fatal error: Call to undefined function dieErrorMsg() in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/skutrmania.cz/novinky.php on line 178
    Copyright © 2010-2020 Skutrmania.cz