Tak tahle mašina by opravdu mohla vrátit Yamahu na první příčky v prodejích jednostopých vozidel, kterou v minulosti celkem pravidelně zastávala. Po prvních pár desítkách kilometrů na moderní stopětadvacítce Yamaha N-Max můžeme osobně dosvědčit, že lákavou cenu nabízí opravdu dokonalé vlastnosti a řadu moderních prvků, jako ej například ABS již v základu. Jestli konkurence v podobě PCX rychle nezareaguje, mohla by jí Yamaha ubrat pořádný kus prodejů.
Při recenzi tohoto skútru se redaktor prostě nemůže vyhnout zmínce o konkurenční Hondě PCX (viz malé srovnání na konci článku), která byla vůbec nejprodávanějším modelem při srovnání renomovaných značek a Hondu vynesla na první místo ve statistikách prodejnosti. A právě dnes testovaná Yamaha N-Max je hodně povedenou reakcí, protože při téměř shodné ceně je přeci jen téměř ve všech rysech o něco elegantnější, modernější, silnější….
Designový styl N-Maxe je už kompletně v evropském stylu a navazuje na ostatní „Maxe“ v nabídce Yamahy a nenajdete zde žádný náznak japonského původu či výrobě v Indonésii. Pěkné přechody barevných, černých a šedých plastů vyniknou nejlépe na červené variantě, i když na jízdy jsme si pak pro srovnání zase vzali tmavou zlatou metalízu… Dvojitý přední světlomet i zadní světlo jsou sympaticky velké a přehledné a obří směrovky na hraně přední kapotáže opravdu nejde přehlédnout.
Nejvíc bodů za design bych ale přidělil zadní části – dokonale zpracovanému krytu sání a výfuku na pravé straně a plastovému zakrytování motoru na levé straně, takhle úhledně ukryté pohonné ústrojí a elegantní výfuk můžou N-Maxu závidět i ostatní maxiskútry ze stáje Yamahy.
V sedle je překvapivě hodně místa – i s mojí dvoumetrovou postavou jsem měl ještě velkou rezervu a mohl jsem si poposedávat a měnit jízdní pozici či dát nohy na šikmé plochy vepředu – to se mi opravdu povede jen u málokterého skútru;-). Zároveň ale nízké sedlo (765 mm nad zemí) nebude dělat problém ani menším postavám. Všechny ovladače a kontrolky jsou tam, kde je intuitivně čekáte, na kulatém budíku přístrojovky najdete vše potřebné včetně ukazatele ekonomiky jízdy. Přístrojovka je v porovnání s výše zmiňovaným PCX možná až moc jednoduchá a na řídítkách bych uvítal ještě třeba spínač varovných blikačů, ale celkově si zaslouží pochvalu a ke skútru se hodí.
Před koleny jezdce je hluboká schránka na uložení drobností, bohužel je ale otevřená, tzn bez víka či zamykatelného krytu. Skvěle se hodí pro uložení plastové lahve s vodou či deštníku, ale např. mobil či peněženku si sem asi nedáte. Pod sedlem je ale místa opravdu hodně a kromě přilby se sem vejde ještě třeba menší nákup. Potěší i pěkně zpracovaný uzávěr nádrže na středové konstrukci a je dobře, že i u levnějších skútrů už se přestává umisťovat víčko nádrže pod sedlo, kde přeci jen nevyhnutelně zavoní věci uložené pod sedlem benzínovou „vůní“.
S provozní váhou 127 kg nebudete mít při manipulaci na místě nejmenší problém a ten problém nemá ani motor. Nový jednoválec má moderní čtyřventilovou konstrukci Blue Core Technology a může se pochlubit technologií variabilního časování ventilů, které upravuje dobu otevření ventilu podle otáček. Díky tomu motor sice má obdobné celkové parametry jako konkurenční stopětadvacítky této kategorie, to jest maximální výkon 9,0 kW a točivý moment 11,7 Nm, ale celkově má znatelně víc síly v celém rozsahu otáček. Udávané spotřebě 2,2l/100 km tak lze věřit. Část projížďky jsme absolvovali v silném protivětru a ani tehdy neměl NMax problém na tachometru trvale držet přes devadesát! Na rovince za bezvětří pak ukáže i 110 km/h, GPS v mobilu po projížďce ukázala reálnou maximálku 105 km/h.
Nízké těžiště a dobře vyvážená ergonomie a jízdní pozice, spolu s pořádně širokými koly (třináctipalcová stotřicítka vzadu a stodesítka vepředu) udělily skútru skvělou ovladatelnost a obratnost při pojíždění ve městě, ale také hodně nadstandardní stabilitu při vysokých rychlostech. Když jsem na chvíli přesedl na starší Majesty 125, byl to doslova šok! NMax zatáčí i drží stopu nesrovnatelně líp. Pochvalu si zaslouží i povedené odpružení, ani na rozbitých silnicích se nerozeskáče a při přejezdu větších nerovností nemlátí do řídítek a nenarušuje řízení. Tady se projevuje tuhá konstrukce se středovou výztuhou, ale také širší pneumatiky, které také „vyžehlí“ dost nerovností.
Poslední velká pochvala pak je za brzdy a sériově osazené ABS. Při razantní jízdě mi přišlo, že zabírá trochu moc brzdy, zvláště vzadu, ale když si uvědomím, pro jaký typ využití a styl jízdy je NMax určený, nezbývá mi, než i toto nastavení jedině pochválit. A to platí vlastně pro celý skútr NMax. Když se podíváme na aktuální prodejní cenu 75 tis korun a srovnáme ji s dosavadním bestsellerem PCX za 70tisíc, pak NMax jednoznačně vítězí. Je prostě při stejném městském stylu s krátkým plexištítem, hmotnosti i spotřebě přeci jen o něco výkonnější, pohodlnější a má velkou výhodu kotoučových brzd s ABS.
Oficiální video
Autor: FilipT, foto: autor, JAltner