Blíží se zima, takže by nebylo špatné si osvěžit, jak se starat o skútr, případně jak ho připravit k zimnímu spánku tak, aby byl na jaře připravený Vás spolehlivě odvézt kam bude třeba.
Vzhledem k tomu, že skútr nemá převodovku, odpadá de facto výměna převodového oleje. Náplň převodové skříně je bezúdržbová a má životnost několik let. U dvoutaktu odpadá samozřejmě i výměna motorového oleje, protože je mazán směsí. Moderní skútry ale mají oddělené mazání a je třeba hlídat stav oleje v nádržce. Pokud je skútr naladěný, má větší válec a vyšší otáčky, přidává se při záběhu olej kromě automatického mazání i do směsi.
U čtyřtaktního motoru je namístě kontrola hladiny olejové náplně. Intervaly pro výměnu celé olejové náplně včetně filtru určuje výrobce. Pohybují se většinou v rozmezí 3 až 5 tisíc kilometrů. U skútrů s kotoučovými brzdami je třeba kontrolovat zavzdušnění brzd a hladinu brzdové kapaliny. Brzdová kapalina vyžaduje celkovou výměnu jednou za zhruba dva roky. Opotřebení brzdových destiček pak snadno poznáte na vůli brzdové páčky a samozřejmě kontrolou pohledem. Podobné je to i u obložení bubnových brzd.
U skútrů, které za den při městském zařizování zažívají několik startů je baterie poměrně dost namáhaná a je dost často zdrojem problémů se startováním a správnou funkcí skútru. Životnost baterie je 2 až 3 roky. Po delší době už budete moci sami poznat, že se blíží konec. Ve většině skútrů se dnes používají bezúdržbové baterie. Ve skútrech s klasickou kyselinovou baterií je třeba dbát na dobrou hladinu kapaliny. Tu je třeba kontrolovat jednou až dvakrát do roka a v případě potřeby jí doplnit destilovanou vodou.
Tlumiče mají samozřejmě také svou životnost a jízda po rozbitých silnicích jim moc nepomáhá. Tlumiče vyžadující repasi poznáte především podle zhoršené funkce, začínají být hodně měkké a špatně tlumí nerovnosti. Zároveň se na pístnici tlumiče objevuje prosakující olej. V tu chvíli je třeba tlumiče přetěsnit a repasovat. U zadního tlumiče bývá výhodnější celková výměna.
Před jízdou, zejména v chladném počasí je třeba motor uvést do provozní teploty. Navzdory zavedeným fámám není třeba před jízdou stát pět minut u nastartovaného stroje a čekat na správnou teplotu. Stačí motor nastartovat, obléct přilbu, rukavice a v klidu vyrazit, prvních pár kilometrů motor netočit do maxima a plyn přidávat s citem, zkrátka nenakládat mu jak to jen jde. Velké skútry mají teploměr, který ukazuje optimální provozní teplotu. Menší skútry pouze kontrolku přehřátí.
Pro dobrou funkci motoru je důležitý čistý vzduchový filtr. Ten je třeba kontrolovat v intervalu zhruba 3000km. Ve variátoru je třeba měnit válečky a řemen ve výrobcem určených intervalech. Vše samozřejmě závisí i na míře využívání skútru a jízdním stylu. No a samozřejmě prostředí, když skútr používáte v depu na motokrosu, nebo na stavbě, bude vzduchový filtr mnohem častěji zanesený.
Motorkářská tradice zazimování není u skútrů až tak aktuální, než jej odložíte k zimnímu spánku, můžete jej pro klid v duši umýt a nechat pořádně uschnout. Žádné vypouštění benzínu ani konzervování válce není třeba. Pokud zůstává skútr v chladné garáži, je jedinou nutností vyjmout baterii a nezapomenout ji dobíjet. Skútr by měl stát na hlavním stojanu, otlačení pneumatik je však taky více strašák než realita, takže i když hlavní stojan nemáte, nemusí Vás to příliš tížit a klidně ho nechte stát na bočním. Na jaře pak nezapomeňte před první jízdou prošlápnout startovací páku bez klíčku (cca 10-20x), aby se do karburátoru dostal benzín. Pak už jen nastartovat a vyrazit! Věříme, že se podle těchto rad zařídíte, váš skútr vám jistě bude velmi vděčný.