fotka

Yamaha TMAX Black Max 2013 v testu

  • vydáno: 3.10.2013
  • autor: FilipT, foto: Jan Altner, TZ

Za rohem se ozve ostré dunění a vy čekáte, že vyjede nějaký ostrý italský maximotard. A vyřítí se nový TMax 530, který české zastoupení záludně vybavilo laděným výfukem Akrapovič. Konečně jsme do testu získali novou generaci tohoto opravdu sportovního maxiskútru, navíc ve vyšperkované verzi Black Max!

TMAX je natolik výjimečná a zábavná mašina, že si tentokrát zaslouží zveřejnění nejen na našem skútrařském webu Skútrmania.cz, ale i na motorkářském webu Motodeník.cz. Tahle věc je totiž tak rychlá, zábavná a obratná, že na silnici trumfne leckterou pěti-šestistovku! A to už hned po nastartování motoru a jemného vrknutí plynem, po kterém ostré zařvání Akrapoviče naznačí, o čem tohle svezení bude.

Pětistovka TMax si řadu let držela jasné prvenství v kategorii sportovně založených maxiskútrů. Pak jí ale konkurence začala šlapat na paty a vypadalo to, že pouhý půllitr prostě nebude mít šanci s mnohem silnějšími stroji v objemech 650-850ccm (viz náš společný test maxiskútrů). Yamaha zareagovala uvedením nové verze, ale oproti očekávání nechala objem motoru jen nepatrně zvětšený a soustředila se na důležitější věci. Hlavním kolbištěm skútrů je přeci město, ostré rozjezdy a kličkování mezi auty! A právě tady rozhoduje hlavně točivý moment, dobrý podvozek a nízká celková hmotnost.

Hodně prostoru dostali designéři, kteří dokázali skvěle zvýraznit agresivní a sportovní charakter stroje. Ostré hrany a vykrojené světlomety stylově navazují na sportovní řadu motocyklů Yamaha YZF, při pohledu na přístrojovku si zase vzpomenete na současné trendy na poli sportovních automobilů... Tohle je ten správný skútr jako druhý stroj do garáže pro majitele superbiku R1! A přední směrovky posunuté na dolní hranu přední kapotáže to jen doplňují.

Dokonalý pohled se naskytne i autům, které předjedete, protože zadní část skútru připomíná spíš závodní motorku - aby ne, když světlo pochází právě z výše zmíněné R1. Aerodynamické zakončení se směrovkami v bočních plastech je prostě „k sežrání“.

Přístrojovka i ovladače na řídítkách jsou vzorem dobré ergonomie, všechno je po ruce, všechno si snadno nastavíte podle svých potřeb, na displeji najdete údaj o spotřebě a dokonce i servisní údaje o nájezdu na stávající náplň oleje a sekundárního řemenu. Po pravé straně čeká asi litrová schránka, vlevo je jinak řešený „šuplík“, který se výborně hodí na mobil a peněženku. Hlavní úložný prostor je samozřejmě pod sedlem a vejde se sem integrální přilba nebo menší nákup.

Sedlo je ve výšce 800 mm a kromě úplných trpaslíků nebude mít nikdo problém dosáhnout na zem. Trochu horší je to pro opačný extrém - my dlouháni nad 190 cm už si budeme jen těžko skládat nohy před přístrojovku. Běžné „konfekční“ postavy ale za řídítky najdou pohodlnou pozici, která se ovšem od ostatních maxiskútrů liší sportovním nahrbením dopředu na řídítka. Tohle je ta správná pozice na každodenní závod s časem a provozem při cestě do práce.

První věcí, která vás na TMaxu ohromí (kromě ostrého dunivého zvuku ve verzi a laďákem), je okamžitý záběr plynu a variátoru. Takhle ostrý a přitom stále ještě plynulý rozjezd prostě žádný jiný skútr nedokáže. Nový motor posílený na 530 ccm s výkonovými parametry 47 koní a 52 Nm totiž má na starost pouhých 217 kg provozní hmotnosti. Konkurenční maxiskútry sice už dokážou nabídnout víc výkonu, ale za cenu celkové hmotnosti nad 250 kg! A to je při rozjezdech ve městě ale i kličkování v provozu nebo na výletě do zatáček hodně znát! Těsně po rozjezdu se d řídítek dostane nepatrná porce vibrací, ale jen tolik, aby jízda dostala zábavnější charakter.

Motor napevno usazený v lehkém hliníkovém rámu posílá výkon na zadní kolo lehkým ozubeným řemenem - a díky tomu je na zadním kole zase o něco méně neodpružených hmot a může se projevit prvotřídní odpružení. To sice na hodně rozbitých úsecích tolik nešetří jezdce jako ostatní „houpavé“ maxiskútry, ale dává skvělý přehled o řízení. V rychlejších úsecích na kvalitním povrchu pak dokonale drží stopu a dává skvělou odezvu, kolik si toho ještě můžete dovolit. A v překlápění mezi zatáčkami nebo kličkování mezi auty prostě nemá soupeře, a to i přes poměrně dlouhý rozvor. O kvalitách TMAXu také hodně vypovídá fakt, že jde o téměř jediný maxiskútr, který potkáte na závodních tratích. A obutí Dunlop Sportmax 120/70 a 160/60 na patnáctipalcových kolech si také zamilujete, lepší obutí na sportovní skútr prostě na trhu nenajdete.

Námi testovaný Black Max neměl příplatkový systém ABS a první den jsem za hezkého počasí nadšeně pouštěl zadní kolo do smyku - i když to možná šlo až trochu moc snadno... Ale mohutný záběr dvoukotoučové brzdy vepředu prostě dává takovou důvěru, že zadek neřešíte... Druhý den ale zapršelo a já musel pokorně uznat, že ABS má něco do sebe - menší kola a dlouhý rozvor nedávají tolik odezvy pro řešení případných krizových situací na kluzkém povrchu a osobně bych asi investici do ABS pro většinu jezdců doporučit. Ale přesto chválím Yamahu, že má v nabídce i verzi bez ABS pro jezdce, kteří si i na skútru rádi užijí ostřejší svezení s plnou vládnou jezdce.

Při dálničních přesunech má TMax až do 120 km/h krásně razantní akceleraci, pak už zrychluje o něco pozvolněji a na konečnou metu 170 km/h to chvíli trvá. Právě tady oceníte velký plexištít, který si můžete v garáži ještě o 5 cm posunout nahoru nebo dolů. Ale spíš nahoru, při moji nadstandardní výšce už jsem měl proud vichru nasměrovaný přímo do přilby a na dálnici jsem jezdil dost nahrbený. Naopak příjemně překvapila průměrná spotřeba - 6,5 litru v hodně ostrém tempu lehce za hranicí předpisových limitů, při běžném dojíždění do práce v textilní bundě a džínech nebude problém držet se s průměrem pod 5 litrů a zajíždět k pumpě až po nájezdu 250 km.

Na závěrečný dojem má trochu vliv i ne zrovna nízká prodejní cena 265 tisíc korun. Ale právě tady bezezbytku platí osvědčené rčení „co si zaplatíš, to taky dostaneš“ nebo „za hodně peněz hodně muziky“. TMax toho umí opravdu hodně a ve světě skútrů má výjimečnou pozici sportovního stroje, kterému v adrenalinovém svezení může konkurovat snad jen obří Aprilia SRV850 nebo BMW C600 Sport. Ale pokud chcete ostrou mašinu bez kompromisů pro dojíždění do města a jezdíte spíš sami než ve dvou, jste tu na správné adrese.

Promo video

Technické údaje a aktuální cenu testovaného modelu najdete pod tímto odkazem.

Další články z rubriky:

    reklama

    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 Skutrmania.cz