Keeway dneška už nemá nic společného se skútry, které jsme tu viděli před deseti lety. Nekvalitní přibližovadla jsou ty tam a nám se dostávají do ruky skútry, u kterých je na první pohled těžko odhadovat, v jaké továrně byly vyrobeny. A k těm patří i Silver Blade.
První, co vás při setkání napadne je, že se nemůže jednat o stopětadvacítku. Skútr je opravdu velký. Do jisté míry to souvisí i s možností koupit si ho s dvěstěpadesátkou pod kapotami. Ale zpět ke dváce. Ta nás zajímá vzhledem k nové legislativě nejvíc, už jen proto, že velkých skútrů s osminkovým motorem není na trhu mnoho a zejména v segmentu střední třídy je budete hledat těžko.
Design skútru je alespoň podle nás povedený, najdeme tu ucelené křivky, vzhled skútru sice extra nenadchne, ale rozhodně ani neurazí. No a ve své třídě jde co do designu o opravdu povedený počin. Stroj působí kompaktně a matná černá mu dodává luxusní vzhled. Jediné, co se tak úplně nemusí každému líbit, je vršek předního štítu, který se otáčí s palubní deskou a řídítky. Tím vzniká mezera mezi přední kapotou a štítem, která jako jediná ruší celý předek.
Pěkně vypadá i palubní deska, nechybí tu ani otáčkoměr a multifunkční displej, který ukazuje i data, která často nenajdeme na mnohem dražších strojích. Třeba teploměr okolního vzduchu nebo ukazatel stavu paliva. Pod palubní deskou je velká schránka například na doklady nebo mobil, ta se dá samozřejmě zamknout. Dost místa najdeme i pod sedačkou, kam se vejdou dvě menší přilby. Sedačka sice nemá podpěru, ale drží sama otevřená. Je to detail, ale praktický.
Ergonomie skútru je příkladná. Už jen díky velkosti skútru je tu dost prostoru pro nohy jezdce, které si můžete opřít i na skloněné plošiny. Řidítka padnou dobře do ruky a sedlo je díky své šířce velmi pohodlné. Nechybí tu pak ani detaily jako prošití sedačky. Špatně na tom není ani spolujezdec, ten má na velké sedačce dost místa a bez problémů se na skútr vejde.
Celkem to jede
O pohon se stará kapalinou chlazená čtyřtaktní stopětadvacítka o výkonu téměř 9 kW. Tu samozřejmě plní vstřikování paliva, které zajišťuje bezproblémový provoz.Pokud chcete takovou porci výkonu využít, musíte motor pořádně vytočit, výkonová špička je totiž až v 8250 otáčkách. Skútr, který váží 155 kilo, dokáže motor překvapivě dobře rozhýbat a běžná auta celkem bez problémů pokoříte.
No a jakmile téměř maxiskútr rozhýbete, můžete si užívat plynulou jízdu na dobrém podvozku, který na 14″ kolech pohlcuje dobře nerovnosti a je velmi stabilní, není tak problém ani rychlejší jízda. Maximálka Silver Bladu je okolo sta kilometrů v hodině. Nemusíte se tak bát ani větších silnic. Díky dlouhé stopě je skútr stabilní za všech okolností a to i se spolujezdcem. Daní je menší obratnost v opravdu ostrých zatáčkách.
Spolehlivé jsou i brzdy. Nejsou sice nijak extra ostré, ale dokážou vždy bezpečně stroj zastavit. Dobře je na tom i spotřeba. Přesto, že jsme stroj využívali na plný výkon a jedná se o opravdu velký stroj, přes tři litry na sto se nám dostat nepodařilo. Občas bývá u čínských skútrů problém s tankováním, ten u Keewaye odpadá, ve středovém tunelu najdeme hrdlo s leteckým uzávěrem, který se dobře otevírá i zavírá, nádrž je navíc v podlaze, takže snižuje těžiště stroje.
Keeway Silver Blade svým názvem trochu láká ke srovnání s legendární Hondou, na tu ale zatím nestačí, přeci jen je dvakrát levnější. Za necelých 65 tisícovek dostanete velký skútr se spolehlivým a hlavně výkonným motorem, který se nebojí ani jízdy ve dvou. Nabízí zároveň dostatek prostoru i dobrou ochranu proti nepřízni počasí. Zapomenout nesmíme na kvalitu zpracování, která jde mílovými kroky kupředu a obstojí i při přímém srovnání s výrobci zvučných jmen.
Technické údaje
Video
Autor: Matěj Oliva, Foto: Jan Altner