fotka

Gilera Runner 125 ST - sportovní i praktický

  • vydáno: 4.6.2012
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Filip Tichý

Pokud se řekne sportovní skútr, jedním ze žhavých kandidátů na titul toho nejlepšího je model Runner od Gilery. Ten už je na trhu nějaký ten pátek a během své kariéry zaznamenal řadu úspěchů. Nám se dostala do ruky jeho poslední generace do redakčního testu.

Runner poznáte na první pohled, zamračené světlo, blinkry v kapotáži a sportovní silueta je nepřehlédnutelná. Kapotáž je nejen pěkná, ale i praktická, nohy jezdce jsou za kapotáží dobře schované. Plexisklo je také dost vysoké a dobře odvádí proud vzduchu nad jezdce. Zajímavým prvkem, který k Gileře neodmyslitelně patří je i průduch pro teplý vzduch od chladiče, který je usměrněný na nohy jezdce. Dá se samozřejmě zavřít, takže v létě se nemusíte vedra bát.

Skútr ale není ideálně praktický, mohutný středový tunel brání pohodlnému nasedání a pro ženy může znamenat drobný problém. Navíc neumožňuje převoz zavazadel před nohama. Ani podsedlový prostor není díky 14“ kolům největší, ale otevřenou přilbu a menší nákup bez problémů pojme. Sedí se v něm navíc velice pohodlně. Neklouže a poskytuje dostatečnou oporu. Palubní deska je přehledná a ukazuje vše, co potřebujete, i když bych rád viděl na místě velkého otáčkoměru raději tachometr.

Runner je osazený novou generací agregátu, který disponuje čtyřventilovou technikou a je jednou z nejvýkonnějších skútrových 125, dává 14 koní, což je téměř na hranici legislativy. Když jsem skútr poprvé nastartoval a rozjel se na plný plyn, musel jsem se znovu podívat, jaký skútr jsem vlastně osedlal. Motor má hodně agresivní projev i zvuk, který připomíná dvoutaktní motory. U nějakého cesťáku by to asi nebylo moc žádoucí, ale k Runneru se takový projev zatraceně hodí.

A nezůstává jen u zvuku. Motor zabírá až ve vyšších otáčkách, což zaručuje slušnou akceleraci. V pražském provozu vás bude jízda doslova bavit, kolonou projedete s naprostou jistotou, skútr akceleruje, kdy potřebujete a stejné je to s brzdami, které jsou naprosto adekvátní výkonu a povaze stroje. Co mě ale překvapilo, je jízdní stabilita při přímé jízdě, díky uchycení předního kola před vidlicí má skútr dlouhou stopu a ani ve vyšších rychlostech (maximálka se mnou byla 112 km/hod) se stroj nevlní a drží stopu.

Stabilní jízda se projevuje i v táhlých zatáčkách, kam se nemusíte bát vjet ve vyšším náklonu. Tomu pomáhají i sériově obuté pneumatiky Maxxis. Tlumiče jsou rovněž podřízené svižné jízdě a nějaké houpání na nerovnostech vás určitě nečeká.

Kilometry s Gilerou byly rozhodně zajímavé a můžeme zodpovědně říct, že se jedná o jednu z nejlepších 125, kterou jsme kdy v redakci měli. Vyniká dobrým zpracováním, vynikajícím motorem i stabilním a přesným řízením. Pokud zvažujete skútr, který nebude jen na odvážení rohlíků a nabídne vám i nějaké ty emoce a zábavu při jízdě po městě, o Runneru určitě uvažujte.


Technické údaje


reklama

Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Copyright © 2010-2017 Skutrmania.cz