fotka

Jak funguje spojka a variátor

  • vydáno: 24.8.2010
  • autor: Matěj Oliva

To, že na skútru nemusíme řadit je jasné, stejně jako to, že se o plynulý pohyb vpřed stará zakrytovaná věc vedle zadního kola. Jak ale funguje, jakou potřebuje péči a co všechno umí už je celkem zajímavé téma.

Řetěz
Důležitou součástí variátoru je řemen, ten bohužel znamená velké úbytky na výkonu. Při akceleraci i samotné jízdě dochází k prokluzu a tím samozřejmě k zahřívání. Na životnost řemenu má vliv především materiál, ze kterého je vyroben. Oblíbené jsou kevlarové řemeny, které mají vysokou životnost. Vše se ale samozřejmě odrazí na ceně. Kevlarový řemen je využíván především u výkonných a laděných skútrů. Pokud se chystáte k nějakému tuningu, je možné zakoupit celý kit pro určitý typ skútru, který obsahuje všechny komponenty sladěné pro konkrétní výkon.

Řemenice
Variátor je zařízení, které plynule mění převod. Skládá se ze dvou řemenic a řemenu. Řemenice mění v závislosti na otáčkách motoru a rychlosti svůj průměr a tím i převodový poměr, který je při rozjezdu nejlehčí a se stoupající rychlostí se ztěžuje. Obě řemenice se skládají ze dvou talířů, které se v závislosti na otáčkách přibližují a oddalují a tím mění svůj průměr.

Průměr řemenic se mění na základě odstředivé síly způsobené roztočením řemenice. Válečky, které tlačí odstředivá síla pak mění průměr řemenic, kdy roztahují talíře od sebe, nebo je tlačí k sobě. Na zadní řemenici je umístěna odstředivá spojka, která zajišťuje plynulý rozjezd skútru. O té ale jindy. Variátor by měl být nastavený tak, aby udržoval otáčky okolo maximálního výkonu motoru. Chod variátoru se nastavuje pomocí výše zmíněných válečků, respektive jejich váhy. Válečky se pohybují v šikmých drahách v talíři variátoru. Čím jsou válečky těžší, tím nižší jsou otáčky motoru a naopak, pokud chcete, aby motor pracoval ve vyšších otáčkách, je třeba použít lehčí válečky.

Z výroby je u většiny skútrů nastaven variátor tak, aby motor pracoval v otáčkách, které svědčí životnosti motoru. Při změnách ve variátoru je třeba být velice opatrný, polovina gramu na každém válečku může znamenat i několik koní rozdílu ve výkonu skútru. V rámci tuningu variátoru je možné kromě zásahů do válečků měnit i průměr zadní řemenice a síla pružiny, která tlačí talíře k sobě. Výměna pružiny je opět velice citlivá záležitost, příliš silná pružina opotřebovává řemen, naopak slabá pružina špatně mění převodové poměry. Pružina je ovšem také spotřebním materiálem a časem slábne. Se změnou síly pružiny je také třeba počítat se změnou hmotnosti válečků.

Spojka
Skútry používají automatickou odstředivou spojku. Spojka slouží k rozjezdu skútru, jakmile se skútr rozjede, spojka zůstává trvale sepnutá a o převodové poměry se stará pouze variátor. Spojka funguje opět na principu odstředivé síly, kdy pakny se stoupající odstředivou silou překonávají sílu pružin a tlačí ne buben spojky. Spojka se dá samozřejmě tak ladit, vesměs jde opět o to, aby při rozjezdu byl motor v maximálním výkonu. Ideální je sladit spojku s válečky a sílou pružiny.

Důležitou součástí variátoru je řemen, ten bohužel znamená velké úbytky na výkonu. Při akceleraci i samotné jízdě dochází k prokluzu a tím samozřejmě k zahřívání. Na životnost řemenu má vliv především materiál, ze kterého je vyroben. Oblíbené jsou kevlarové řemeny, které mají vysokou životnost. Vše se ale samozřejmě odrazí na ceně. Kevlarový řemen je využíván především u výkonných a laděných skútrů. Pokud se chystáte k nějakému tuningu, je možné zakoupit celý kit pro určitý typ skútru, který obsahuje všechny komponenty sladěné pro konkrétní výkon.

Další články z rubriky:

    reklama

    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 Skutrmania.cz